پيداست كه قشقاييها تا اواخرقرن دوازدهم هجري به رمز پارهاي از رنگها، خاصه قرمزهاي سرخرنگ گليفام، پي نبرده بودهاند. از نصفه نخستين قرن سيزدهم، رفته رفته، رنگهاي نويافته، خاصه آن طلايي فاخر و سبزهاي خرم و سرخهاي آتشين، دردستبافتهاي دقيق و ريزبافت خط مش پيدا مينمايند.
بايستي دانست كه رنگ قرمزرنگ تند سرخفام (مشهور به رنگ گلي) در هنر فرشبافي قشقايي يك رنگ اساسي ميباشد. اين قرمزرنگ سرخفام، بيش تر در رنگآميزي ترنجها بكار ميرود و گاه نيز لچكها و قضيه فرش را بدين رنگ در مياورند، لكن كاربرد آن در لبه كيميا ميباشد.
براي رنگآميزي متن و قضيه قالي، گراميترين رنگ نزد قشقاييها آبي رنگ فيروزهاي و بعد از آن سبز و نيز رنگ سپيد ميباشد.
خصوصيتهاي رنگرزي و رنگبندي فرش قشقايي
سابقترين فرشهاي قشقايي، بيشتراز هشت رنگ متمايز ندارد و فقط در فرشهايي كه آخرها قرن دوازدهم هجري به سپس بافته گرديده، تعداد رنگها از روستا رنگ تجاوز ميكند و در وسط قرن سيزدهم به چهارده رنگ ميرسد .
لازم را دارا هستند قرار ميگيرد.
چون آنها از كيفيت و استقامت استحكام اين هنر به خير آگاهند. قيمت و ارزش يك گليم و به خصوص قالي قشقايي در اندازه كوچك اينك به نسبت دو، سه سال پيش حدود ۳ برابر شدهاست.
در تودر تو از شهرهاي بزرگي مثل تهران، شيراز، اصفهان و … تاجراني كهاين محصول را به نيكي ميشناسند و از كيفيت و كارآيي آن تدبير دارا هستند مدام مشتريان اثبات آن ميباشند. يكياز امتيازات اين بافته ها به سري قالبي قشقايي اين ميباشد كه هر چقدر آيتم به كار گيري و مصرف قرار گيرد بر بها آن افزوده ميگردد و همانند طلا جواهرات هيچوقت از ارزش و بهاء آن كاسته نميشود.
نفيسترين قاليكوچكها، يك كدام از اين سه رنگ و كمتر از كليه سبز را در متن خويش دارااست. بعداز اينها، و اما بيش تر از همگي رنگ طوطيااي ميباشد كه در دستبافتهاي ممتاز، بسيار ژرف و يك دست و صاف و زلال ميباشد.
طولاني تر بدانيد استقبال مردم از فرش قشقايي چهگونه ميباشد؟
اين هنر مشتريان و علاقمندان يگانه خويش را دارااست. اشخاصي اين كالاهاي بافته گرديده را مي خرند كه به نيكي از مصارف و قيمت آن دانايي و آشنايي داراهستند. در اروپا فرش قشقايي به خير آيتم اعتنا و آشنايي اشخاصي كه از اين هنر گران بها داده ها